Suur õllejaht Katari MM-il. Kust õlut saab, palju maksab ja kes seda joob? (2)

Inglismaa koondise toetaja Cam fännifestivalil 13 eurot maksnud õlut rüüpamas. Foto: Ott Järvela

"Queremos cerveza!" ehk "Tahame õlut!" skandeerisid Ekuadori koondise fännid 20. novembril peetud MM-i avamängu ajal. Keset kõrbe püsti pandud 68 895 inimest mahutavas telgis, mis tuntud ka Al Bayti staadionina, kehtis aga kuiv seadus, nagu ka kõigil teistel MM-areenidel.

Katar on riik, kus poes alkoholi ei müüda. Tavalises kohvikus samuti mitte. Alkoholi saab osta ainult vastavat litsentsi omavate hotellide baarides. Seega oli ette teada, et esimese Araabiamaades peetava MM-finaalturniiri alkoholireeglid erinevad oluliselt näiteks Euroopas peetud suurvõistluste omadest.

Sügise hakul avalikustasid korraldajad raamistiku, mille järgi müüakse staadioni perimeetris (ehk pärast piletikontrolli) õlut kolm tundi enne avavilet ja tund aega pärast mängu lõppu, aga mitte kohtumise ajal. Ning et õllemüük toimub staadioni kõrvale püstitatud eraldi telkide juures, aga mitte statsionaarsetes müügilettides staadionihoone sees.

MM-i avamänguga päädinud nädala alguses laekusid esmalt teated, et Katar käskis staadioni perimeetrisse püstitatud õllemüügipunktid silma alt paremini ära peita. Kolm päeva enne turniiri avamängu laekus Dohast teade, et kraanid keeratakse kinni ja reedel, 18. novembril tuli ka ametlik kinnitus, et kraadiga jooke staadionitel ega nende juures fännidele ikkagi ei müüda.

REKLAAM

"See ongi siin riigis tavaline, et viimasel hetkel tuleb kuskilt ülevalt korraldus, mis kogu senise plaani tühistab. Ja siis tuleb kõik kiiresti ümber teha," märkis Soccernet.ee-le üks MM-finaalturniiri korraldusega seotud inimene, kes soovis jääda anonüümseks.

FIFA proovis teha viisakat nägu, aga nende õllesponsor Budweiser mitte. "No see on nüüd küll piinlik lugu," säutsus Budweiseri ametlik Twitteri-konto, kui õllemüügikeelust teada anti. Tõsi, see säuts hiljem kustutati. Kindlasti nõuab Budweiser FIFA-lt kahjutasu. Eks näis, kas ja kuidas mõjutab see nendevahelist koostööd tulevikus.

Ära peidetud õlleoaas

Aga kui staadionitel keelati õlu ära, siis kõigilt MM-iga seotud üritustelt siiski mitte. Alles jäi ametliku fännifestivali (FIFA FanFest) oaas, kus õllemüük lubatud. Soccernet.ee võttis ette retke, et uurida välja, kust õlut saab, palju see maksab ja kes seda joob?

Fännifestival asub Doha rannapromenaadi ja Al-Bidda pargi kõrval ja hõlmab päris lahmakat maa-ala. Ametlik mahutavus on 40 000 pealtvaatajat, aga isegi siis, kui see arv täis, pole festivali-alal erilist tunglemist, vaid vägagi lahe olemine. Nagu suurvõistluste puhul ikka, on fännifestival koht, kus sponsorid on püsti pannud oma paviljonid, kus näitavad erinevaid põnevaid vidinaid.

Suurel laval esinevad tähtsamad ja tuntumad artistid, siin-seal toimetavad ka pisemad taidlejate kollektiivid. Fännifestivali keskele on ühte paviljoni püsti pandud FIFA muuseum ning liigendatud platsi ümbritsevad sööki ja jooki müüvad letid. Menüüs on erinevat sorti kiirtoit, mille hind pigem kallis. Ning limonaadid ja alkoholivaba õlu. Aga kus on siis päris õlu? Lubati ju!

Argentina koondise sümboolikat kandev seltskond, kel tuju lõbus ja ninaesine toopidest lookas, tundub olevat sobiv seltskond, kelle käest juhatust küsida. "Mine siit otse, siis keera vasakule, siis veel vasakule, siis uuesti otse ja siis peaks juba paistma," kõlab hispaania-inglise segakeeles antud juhis, mille innukus tekitab veendumuse, et selle andja ise on õllemüügipunkti kindlasti üles leidnud!

Januse tõttavad õllelettide suunas mööda ussimänguna looklevat aedikut. Foto: Ott Järvela

Lõpuks ilmneb, et promilliga õlut müüakse fännifestivalil tõesti. Aga sõna otseses mõttes nurga taga. Ja ainult ühe nurga taga. Lette, tõsi küll on seal rohkesti ja sabas pikalt seista pole vaja. Tunglemise vältimiseks on umbes paarikümne leti esine väljak täidetud lennujaamadest tuttava lookleva aedikuga, mis pakub eemalt vaadates omapärast vaatemängu.

Eriti suur samastusefekt tekib Nokia nuputelefonide ussimänguga tuttavatel inimestel. Erinevat kirevat jalkasümboolikat kandvad inimesed liiguvad ussimänguna sinkavonka mööda aedikut lettide suunas, kusjuures mida lähemale müügipunktile jõutakse, seda tõtakamaks muutub samm! No on koomiline, pole midagi parata.

Inglane Cam: segadust külvati omajagu

Soccernet.ee sattus seda vaatepilti jälgima koos paari Inglismaa toetajaga, kel teekond juba läbitud ja õlu käes. "Staadionitelt viimasel hetkel õlle ära jätmine oli ootamatu, aga suures plaanis võis ju eeldada, et siin riigis on õlle tarbimisega seotud piiranguid palju rohkem kui Euroopas. Aga tõsi on see, et segadust on külvatud omajagu.

Ilmselt kõige suurem peavalu vaevab Budweiserit, kes kulutas ju meeletuid summasid, et selle võistluse sponsor olla. Kui me praegu siin fännialal ringi vaatame, siis näeme, kuidas väga paljud joovad õlut, aga kõik käituvad normaalselt ja on heas tujus. Selle põhjal otsustades poleks staadionitel õllemüüki küll olnud vaja ära keelata," räägib Cam.

"Tõsi, tasub meeles pidada, et ma olen inglane ja me teatavasti õlut armastame! Kuigi samas on ju nii, et ka Inglismaal ei tohi jalgpallistaadionitel alkoholi tarbida (Inglismaal kehtib seadus, mis ei luba alkoholi tarbida jalgpallistaadioni tribüünil viibides, staadioni muudes osades tohib lahjat alkoholi juua – O. J.)," märgib vestluskaaslane.

Kuna Cami näol on tegu inglasega, tuleb temalt õllejutu järel uurida ka, kellele Inglismaa seekord penaltitega kaotab? "Ma olen ise Tottenham Hotspuri fänn ja ütlen seepeale, et kuniks Bukayo Sakat lööma ei panda (Arsenali ründaja Saka oli üks kolmest mängijast, kes eksis eelmise aasta EM-i finaalkohtumise penaltiseerias, mille Inglismaa kaotas Itaaliale – O. J.), läheb meil äkki isegi hästi!"

Alkoholivaba MM

Et osaluseksperiment oleks aus, läbib lookleva saba ka Soccernet.ee. Leti ees saab teada, et menüüs on vesi (10 riaali ehk 2,6 eurot), alkoholivaba õlu (30 riaali ehk 7,8 eurot) ja alkoholiga õlu (50 riaali ehk 13 eurot). Menüü juures teade, et vanusepiiranguks on 21 eluaastat. Lisaks soovitus "Budide vahepeal end veega hüdreerida".

Et õllemüük on paigutatud (loe: ära peidetud) fännifestivali ühte nurka, siis ootuspäraselt kohtab rohkesti hulgiostjaid, kes võtavad näpu otsa kaks neljast resti ja nendega siis semude suunas sammuvad. Säärase kaheksast õllest koosneva paketi hind on 400 riaali ehk 104 eurot. Krõbe hind õllesõpru aga kohutavat ei paista, sest Katari reisimise kulu arvestades see ilmselt hinge kinni ei tõmba.

Õlleleti ees avanev vaatepilt. Foto: Ott Järvela

Fännifestival on aga kõigist võistluspaikadest eemal asetsev ja üpriski eraldiseisev üritus. Sisuliselt on 22. MM-finaalturniir alkoholivaba. Jah, staadionitel saavad alkoholi tarbida paarkümmend tuhat eurot maksva VIP-pileti omanikud, aga nad teevad seda oma loožis, kus see silma ei torka.

Tavapublik alkoholi ei tarbi ja purjus inimesi MM-areenidel pole. Ning see ei liigitu kindlasti probleemiks või kitsaskohaks, vaid Katari MM-i eripäraks.

PS! Soccernet.ee valik leti ees langes hinna poolest keskmise toote kasuks. Oli maitsev! 

SEOTUD LOOD
2 kommentaari

Poborsky   •  
(91.129.108.***)
PS. Ott, kõik me libastume teinekord, aga loodetavasti ei võtnud sa keskmise hinnaga kaheksapakki.
Mikk360   •  
(146.255.182.***)
Käisin ka ise koha peal. Õlut müüdi sel alal siiski kahes kohas ja ma ei saaks kuidagi öelda, et kumbki neist oli nurgatagune.

Kommentaari lisamiseks palun logi sisse või sisesta nimi ja kontrolltest.
FINAAL
Maailmameistrid! Noor Prantsusmaa parandas kahe aasta taguse vea
RISTNURK
KATARI PÄEVIKUD

Soccernet.ee Kataris!

Interaktiivne blogi ja vahetud muljed Eesti koondise reisilt Katari, kus kolme aasta pärast koguneb maailma jalgpalli koorekiht.

https://www.zone.ee/
MENÜÜ
 
KESKKONNAD
FACEBOOK